Låneregler og gebyrer
Her kan du se gældende regler for lånetider, gebyrer og erstatninger.
Gebyrer
Der kan pt. ikke betales gebyrer via hjemmesiden, det er under udvikling men indtil da er det muligt at betale via Mobilepay
Du skal betale gebyr efter gældende takst, hvis du afleverer for sent. Gebyrer tilskrives ved lånetidens udløb og ved for sen fornyelse (fornyelse efter udløbet lånetid).
Gebyrer tilskrives efter materialernes udlånsdato. Gebyret kan i første omgang højst udgøre 20 kr. for materialer, som har samme lånetid, og som afleveres samlet.
Du er selv ansvarlig for at kontrollere, hvad du har lånt og få det afleveret til tiden.
Du kan på din brugerprofil her på hjemmesiden under Gebyrer & Erstatninger se, om du skylder et eller flere gebyrer.
Gebyr for overskridelse af lånetiden opkræves med hjemmel i Lov om Biblioteksvirksomhed.
Takster
Børn under 18 år:
Børn betaler ikke gebyrer. Beskadigede eller mistede materialer skal erstattes.
Voksne fra 18 år:
1-14 dage for sent: 20 kr.
15-30 dage for sent: 85 kr.
Efter 15 dage: Varsling via e-mail.
31 dage og derover: 160 kr. + erstatningspris for materialet - saldoopgørelse sendes via digital post.
Institutionslån:
Ingen gebyr.
Efter 2 uger: Hjemkaldelse via e-mail.
Efter 31 dage og derover udsendes saldoopgørelse.
Du vil blive udelukket fra at låne og reservere materialer, hvis du skylder 300 kr. eller mere.
Bortkomne eller beskadigede materialer
Hvis du beskadiger eller mister et lånt materiale, skal du erstatte det. Erstatning sker efter standardpriser, som dækker genanskaffelsespris, indbinding med mere. Biblioteket forbeholder sig dog ret til i særlige tilfælde at ændre standardpriserne, både nedsætte og forhøje.
I forbindelse med flerbindsværker kan biblioteket forlange, at alle bind i værket erstattes.
Hvis bortkomne materialer indleveres inden et halvt år fra erstatningstidspunktet, får du, mod forevisning af kvittering/regning for erstatningen, erstatningsbeløbet tilbagebetalt. Du skal stadig betale gebyr og bibliotekets omkostninger i forbindelse med udsendelse af regning med videre.
Påmindelser på e-mail eller i appen Biblioteket
På din udlånskvittering og i din lånerstatus på hjemmesiden eller i appen "Biblioteket" står datoen for, hvornår du skal aflevere dine lånte materialer. Dette er sidste dag, du kan aflevere eller forny materialet uden gebyr.
Hvis du har oplyst din e-mailadresse , vil du få tilsendt en påmindelse før afleveringsfristen. Du kan indsætte din e-mail under din brugerprofil, når du er logget ind.
Du kan også få notifikationer som push-beskeder i appen ”Biblioteket”.
Vær opmærksom på, at biblioteket kun udsender én hjemkaldelse ved overskridelse af lånetiden.
Når du har fået et gebyr eller en erstatning, modtager du en faktura i din e-boks.
Du skal altid betale gebyr, hvis du afleverer eller fornyer for sent, også selvom du ikke har modtaget en påmindelse eller hjemkaldelse før afleveringsfristen.
Sådan betaler du
P.t kan der ikke betales gebyr og erstatninger på vores hjemmeside, men du kan betale på en af følgende måder :
Betal via mobilpay til nr. 977612, husk at angive det fulde navn på den pågældende, der betales gebyr for i kommentarfeltet, så sletter biblioteket efterfølgende gebyret/erstatningen. Der kan gå op 72 timer, før du kan se mellemværendet er slettet fra din konto.
Du kan også møde op på biblioteket i den betjente åbningstid, og henvende dig til personalet. Der kan betales med Dankort/Visakort, Mobilpay eller kontanter.
Lånetid
Din lånetid er normalt 30 dage. Nogle materialer kan lånes i syv eller 14 dage.
Afleveringsdatoen vil fremgå af din udlånskvittering, på bibliotekets hjemmeside eller i appen ”Biblioteket”.
Hvis lånetiden overskrides, opkræver vi gebyrer efter gældende takst. Du skal betale gebyr, selvom du ikke har modtaget en påmindelse om aflevering.
Forny lån
Lån kan fornys, hvis der ikke er andre lånere, der har reserveret materialet.
Brug bibliotekets hjemmeside gribskovbib.dk eller app'en "Biblioteket" til at forlænge din lånetid.
Du kan også forny materialerne på vores selvbetjeningsautomater.
Visse materialer kan ikke fornys, fx. Kviklån og fjernlån kan fornyes af personalet.
Du kan højst forlænge lånetiden på materialet 3 gange.
Reserveringer
Hvis et materiale er udlånt, kan du reservere det via bibliotekets hjemmeside, appen ”Biblioteket”, bibliotek.dk eller ved personlig henvendelse på biblioteket.
Når materialet er klar til afhentning, modtager du besked via e-mail eller notifikation i appen ”Biblioteket”. I beskeden er der et afhentningsnummer, som du skal bruge for at finde materialet på afhentningshylden.
Et reserveret materiale kan kun lånes af den person, det er reserveret til. Hvis du skal hente reserveret materiale for en anden, skal du altså medbringe vedkommendes sundhedskort eller cpr.-nummer samt pinkode.
Opdater dine kontaktoplysninger
Hvis du modtager beskeder fra biblioteket via e-mail skal du huske at opdatere dine kontaktoplysninger, hvis du ændrer email-adresse. Det gør du under din Brugerprofil på bibliotekets hjemmeside eller i appen Biblioteket.
Du skal betale gebyr, selvom du ikke har modtaget en påmindelse om aflevering.
Aflevering
Ved aflevering er du selv ansvarlig for at materialerne bliver registreret korrekt. Print evt. en afleverings- eller statuskvittering.
Man kan ikke aflevere sin lån på biblioteker uden for Gribskov Kommune, hvis man gør det så er det på eget ansvar.